UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Na čom pracujete?“
„Zisťujem, ako sa nám darí v Bosne.“
„V Bosne? Nemajú cesty, ale Facebook áno?“
Dialóg z prestávky súdneho pojednávania, ktoré rámcuje film „The Social Network“, najvýstižnejšie popisuje vplyv Facebooku na súčasnú internetovú generáciu – rovnako, ako slogan „k 500 miliónom priateľov sa nedopracuješ bez toho, aby si si nespravil zopár nepriateľov“ definuje udalosti, ktoré dnešný, Facebookom skrz-naskrz prelezený svet tvorili.
Akokoľvek skeptické, až posmešné boli prvotné reakcie na jeho oznámenie, „The Social Network“ je zmysluplným filmom s presahom. David Fincher mimoriadne umne vykorčuľoval z rizík plynúcich z toho, že príbeh Facebooku ešte zdaľeka nie je uzatvorený. Na to, aby bol „The Social Network“ len bohapustou reklamou na najväčšiu sociálnu sieť, je až príliš ikonoklastický, na druhej strane však neskĺza do opačného extrému – konflikt medzi Zuckerbergom, bratmi Winklevossovcami a Eduardom Saverinom (ktorý je ústrednou postavou) nie je vykreslený jednoznačne a vyhýba sa najvypuklejším kauzám, akou bolo v reálnom živote Zuckerbergovo kradnutie hesiel do súkromných e-mailových schránok.
„The Social Network“ by mohol byť o akomkoľvek internetovom či technologickom „startupe“. Polovica deja sa odohráva na harvardských internátoch, klubovniach a prednáškových miestnostiach, druhá popisuje euforické leto 2004 v prenajatom dome v Palo Alto, plné zbesilého programovania, divokých parties a prvých globálnych úspechov. Osoby, dej aj jeho principiálne konflikty sú zameniteľné a prenesiteľné – rovnaký film by sa dal natočiť o Billovi Gatesovi, Steve Wozniakovi z Apple či Michaelovi Dellovi, ktorí všetci doslova cez noc vymenili vysokoškolské štúdium za fenomenálny úspech, zákonite lemovaný kontroverziami. Dej filmu je v podstate banálny a vzhľadom na to, že opisuje nedávnu realitu, je jeho koniec jasný. Fincher sa však rafinovane vyhýba jednoznačným hodnoteniam a priestor na vlastnú interpretáciu je prekvapivo veľký.
Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) je nevýrazný a plachý študent so sociálnym handicapom (paradox alebo symptóm?) a ostáva ním prakticky až do konca filmu. Eduardo Saverin (v podaní „Chlapca A“ Andrewa Garfielda) story len rámuje, rovnako ako dvojičky Winklevossovci, ktorých životný príbeh je fascinujúci, ale jeho ťažisko leží mimo filmu. Skutočným ozvláštnením „The Social Network“ je rola Justina Timberlaka. Jeho Sean Parker, bohémsky, no v podstate skrachovaný internetový vizionár „predošlej vlny“ (starší si možno spomenú na jeho dielo Napster, čo bol program, ktorým sa „kradla“ hudba ešte pred Rapidsharom, DC++ či torrentami a ktorý v padol za obeť nahrávaciemu priemyslu; tí s lepšou pamäťou si spomenú na rolu METALLICY v celej tejto kauze), ktorému nechýbajú veľké ciele dokázal filmového a zrejme i skutočného Zuckerberga vytiahnuť z internátnej izby do sveta biznisu.
David Fincher dokázal natočiť „dnešný“ a civilný film, ktorého hodnota bude časom stúpať – podobne ako Greengrassov „United 93“ presahuje hranice média a stáva sa dokumentom, ktorý bude k dnešnej dobe patriť tak, ako k nej bude patriť Facebook. „The Social Network“ je konzervou: nepríliš skrývaný product placement navždy zachová, že v dobe Facebooku sme nosili mikiny Gap, bundy North Face a obligátne adidasky; niektorí mali Apply, niektorí Sony Vaio a riaditelia mali na stole Dell.
„The Social Network“ je skutočný film.
Vyvážená snímka o pozadí fenoménu, s ktorým desatina ľudstva trávi desiatky hodín.
8 / 10
Vydáno: 2010
Vydavatel: Columbia Pictures
Stopáž: 120 min.
THE SOCIAL NETWORK
[USA 2010, 120 min.]
Režie: David Fincher
Scénář: Aaron Sorkin
(na motívy knihy "The Accidental Billionaires" od Bena Mezricha)
Hrajú: Jesse Eisenberg, Justin Timberlake, Andrew Garfield, Brenda Song, Rooney Mara a ďalší
Hudba: Trent Reznor, Atticus Ross
Premiéra v ČR/SR:
4.11.2010
Fincherov film má jedinú slabinu. Skutočnosť, podľa ktorej bol nakrútený, nenapísal žiaden scenárista. Vo všetkých ostatných ohľadoch patrí "The Social Network" k tomu najlepšiemu z tohtoročných filmov a ak Jesse Eisenberg dokáže, že nie je herec jednej postavy, máme tu zároveň jeden veľký objav.
P.S.: Temnota, s akou je v tomto filme vykreslené prostredie typickej americkej "College", patrí ku kľúčovým dôvodom, prečo ho zhliadnuť.
David Fincher prostě umí. Přestože se jedná v podstatě jenom o konverzační drama, divák se rozhodně nenudí. Dvě hodiny filmu uběhnou jak nic a najednou je konec. Konec přesně takovej, jakej si to zaslouží. Vlastně ani konkrétně neumím popsat, proč nedávám 5 hvězd. PS: Géniové jsou opravdu nepoužitelní... :)
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.